NVWA zorgwekkend over hygiëne in horeca

horeca inspectiekaart

NVWA zorgwekkend over hygiëne in horeca

Hygiëne in horeca is de belangrijkste factor als het gaat om ongediertepreventie maar zeker ook als het gaat om rendement. Steeds weer blijkt dat de algehele hygiëne in de horeca niet overal even serieus wordt genomen. Het programma De Smaakpolitie van Rob Geus laat dat elke keer weer zien, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit constateert het, en eerlijk gezegd komen wij van De Hygiëne Expert ook elke dag schrijnende gevallen tegen.

Inspecties van de NVWA

Vroeger was het zo dat er regelmatig een keurmeester van de NVWA langs kwam. Tegenwoordig is dat wel anders. Er kunnen soms jaren overheen gaan voordat men een keurmeester ziet. Blijkbaar hebben bedrijven toch behoefte aan een bezoek van de NVWA omdat ze er anders de pet naar gooien. Inspecties van de NVWA werken volgens het stoplicht model.

  • GROEN : voldoet
  • ORANJE : er zijn punten die verbeterd moeten worden
  • ROOD     : verscherpt toezicht

Voldoet een horeca bedrijf dan zijn er geen tekortkomingen geconstateerd door de NVWA. Mijn  mening en ervaring  is dat de NVWA niet altijd even scherp controleert. Ook de inspecties zijn soms aan verbetering toe.

Oranje betekend dat er één of meerdere tekortkomingen zijn. Hiervan wordt een rapport gemaakt en de horeca ondernemer moet de tekortkomingen binnen 4 maanden oplossen. Is dat gebeurd dan wordt oranje weer groen. Ook hier vind ik dat heel erg soepel wordt opgetreden.

Krijgt een horeca ondernemer code rood dan wordt het toezicht verscherpt. Komt er geen verbetering dan zal uiteindelijk de horeca zaak worden gesloten.

De inspectie resultaten van lunchrooms worden reeds gepubliceerd en de NVWA wil alle inspectierapporten gaan publiceren op internet. Zie hier de horeca inspectiekaart.

Zorgwekkende hygiëne in horeca

hygiene horeca

Inderdaad is bij sommige horeca bedrijven de hygiëne zorgwekkend. Het pijnlijke daarvan is dat het ook direct het imago van de goede bedrijven schaad. De Hygiëne Expert begrijpt werkelijk niet waarom sommige de algehele hygiëne aan hun laars lappen. Wordt het gezien als een kostenpost of wordt het gezien als een klantenbinder en omzet maker.

Gebruik uw algehele bedrijfshygiëne als marketing tool

horeca hygiene

De Hygiëne Expert is ervan overtuigd dat hygiëne een perfect marketing middel is. Bezoekers of gasten komen terug naar schone frisse bedrijven en blijven weg bij bedrijven waar de hygiëne te wensen over laat. Dit wordt nog te weinig herkent door horeca ondernemers, laat staan dat ze het erkennen.

De Hygiëne Expert help horeca bedrijven met het optimaliseren van de algehele bedrijfshygiëne met als doel dat het horeca bedrijf er beter van wordt, en altijd op goede voet staat met de NVWA. Ongediertepreventie is daar een belangrijk onderdeel van.

Weten hoe wij u kunnen helpen.  

Gegarandeerd code GROEN Plan Horeca

Hygiëne Optimaal Plan HOP

maak direct een afspraak met de hygiene expert

social position

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Pin It on Pinterest

Share This